Monday, August 29, 2011

Vähän kuulumisia - This and that

Mineilyrintamalla on ollut suhteellisen hiljaista, talon etuseiniä sahailtu (ja niihin ikkunoita) ja nyt etsinnässä on joku, joka vois leikata kaakelia sopivan kokoiseksi, jotta siitä sais lattiat talliin ja kylppäriin, laatat kun on 1:1 laattoja ja 9,5 x 9.5 cm kooltaan, eikä kaikki mahdu kokonaisina noihin huoneisiin.

Kun ei printterissä ole mustetta eikä varaa ostaakaan sellasta, niin oon koko viime yön selaillut ja leikellyt lehdistä "kaakeleita" suunnitetelmissa olevaa pönttöuunia varten. Kokeilun alla on myös tiilien teko munakennomassasta.

Toinen vaiheessa oleva projekti on kirjahylly Harryn työuoneeseen - tarkoitus ois tehdä sellanen koko seinän pituinen, ainakin osittain seinään upotettu kirjahylly. Osat oon mitanut ja piirtänyt valmiiksi ohuelle vanerille, mutta tarvitsisin lehtisahan ja terävämmät jiirisakset, jotta saisin osat leikattua. Toi vaneri on liian paksua askarteluveitselle, mutta liian ohutta tavalliselle käsisahalle, joka rispaa vanerin pahasti. Nyt ei kuitenkaan oo rahaa erikoistyökaluihin varsinkin kun salukijuniori Zafir joutui leikkaukseen (pieni irtopala poistettiin olkanivelestä, toivottavasti poika paranee pian ja kokonaan!) ja siihen hulahti ihan kiitettävästi rahaa... Aattelin kuitenkin katella löytyiskö joku pienihampainen askartelu/käsisaha ja jiirilaatikko jostain huokealla - katellaan. Ois kyllä ihana päästä todenteolla huonekaluhommiin, varsinkin kun sain äidiltä ja siskolta Vivienne Boultonin Nukkekotikirjan (<3 <3 <3) ja syyhyttää kokeilla sen ohjeita.

Arpaonni suosi arvonnassa, nyt ootan innolla voittoani, Karoliinan tekemää upeaa katosvuodetta!!!! Kiitos!!! Muutakin nukkispostia on tullut, siitä lisää kuvien kera pian :)

----

It's been pretty quiet on the minifront, the front walls of the house are sawed, windows for them too,.Now I'm looking for someone who can help me cut the tiles (real 1:1 tiles sized 9,5 x 9,5 cm) so they fit into the stables and bathroom, as they don't all fit into them whole.

Since there is no ink in my printer and I can't afford to buy more, I spent last night going through old magazines to cut out "tiles" for a fireplace I'm planning. I'm also trying to make tiles out of a kind of porridge made from water and egg cartons.

Yet another project I'm working on is making a bookcase for Harry's study. It'll cover one entire wall and be at least partially sunk into the wall - I'll have a job filling it when it's done :D I've measured the parts and marked them out on thin plywood, but I don't have the proper tools to cut it - a regular saw just shreds the seams and the plywood is too thick to work with a knife. I was hoping to buy some tools on Wednesday, but my youngest Saluki Zfir ended up in surgery to remove a bit of loose cartilage from his shoulder joint, so there's no money for tools left. I do intend to see if I could find a really cheap saw that could cut the plywood now and save to buy more specialized equipment (but still cheap and hand held) later. We'll see. It would be great to be able to start building the furniture, particularly since my mom and my sister gave me Vivienne Boulton's dollhouse book and I'm itching to try out her instructions.

I won a competition and am eagerly awaiting my prize, a lovely canopy bed made by Karoliina!!!! Thank you!!!

I've had a few lovely surprises in the mail already, more with pictures very soon :)

No comments: